Nászajándék helyett adomány

 2011.01.20. 16:11

Gondoltál már rá, hogy Magyarországon is jól bevált nászajándék listádon egy szervezetet jelölj meg, hogy a számodra teljesen felesleges 6. edénykészlet helyett egy neked szimpatikus célt vagy szervezetet támogass? Kis hazánkban egyelőre kicsit furcsának tűnik a dolog, de Angliában ez már évek óta működik. Külön honlapok könnyítik meg az ajándékot kérők és adók dolgát, ahol egyszerűen átutalhatják a pénzt a fogadó szervezetnek. Ugye nem is rossz ötlet?

Itthoni nonprofit oldalakon is egyre több az ilyen jellegű adományozási lehetőség, ezt a szimpatikus lehetőséget szerintem bármelyik szervezetnek érdemes megvalósítani.

A bejegyzés trackback címe:

https://civilpr.blog.hu/api/trackback/id/tr512600398

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Esküvői honlap, nászajándék lista 2011.01.20. 19:57:13

Nászajándék lista a divat ma a házasodni készülők körében - olvastam a noilapozo.hu oldalán. El is gondolkodtam rajta, hogy addig OK, hogy megírja az ifjú pár a listát a násznépnek, szétosztják diszkréten, mintegy a meghívó ingyenes mellékleteként, ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vényesssy 2011.01.20. 19:39:05

Bocsánat, de nászajándéklistát pont azért készítünk, hogy ne legyenek felesleges ajándékok... Lehet, hogy valamit nem értek de miért ajánlanának fel akármit is egy civil szervezetnek az esküvő kapcsán, ha egyszer nekünk akarnak ajándékot?!? Ehh, magas ez nekem...

Mária 2011.01.20. 19:55:20

@vényesssy:

Így van. A nászajándéklista lényege, hogy a fiatal pár kiválaszt egy üzletet, leírja, miket szeretne kapni, az üzlet beszerzi, intézi a rokonok vásárlását, az esetleges cserét, stb, és mivel komoly tételről van szó, ad egy vonzó árengedményt, amire azt mondja, hogy a cég ajándéka az ifjú pár közös életének az elindításához.

Rézvirág 2011.01.20. 19:56:54

Nem leszek népszerű. Nekem ez a módszer nem tetszik. Részemről már nem aktuális a téma, de azt meg kell mondjam, hogy a mai napig tudom, hogy kitől mit kaptunk nászajándékba, legyen az egy 6. edénykészlet, és amikor a kezembe kerül, azokra gondolok, akiktől kaptam.
Ha ilyen kérést kapnék, meg lennék sértve.
Ne ajándékozza el az ajándékomat!!!! Milyen dolog ez már?!?!
Adakozni akar? Az szép dolog. Dolgozzon, a keresetét meg adományozza el. Hajrá.
Én neki akarok ajándékot adni. Neki, személyesen. És nézze már ki belőlem, hogy jobb ötletem is van, mint egy 6. edénykészlet.

Mária 2011.01.20. 19:59:57

@Rézvirág:

A civil szervezeteknek nyilván mindig jól jön egy kis adomány, de ha lehet, ne pont egy frissen házasodott pár elől nyúlja le a rokonok anyagi támogatását.

rezsöatya 2011.01.20. 20:48:25

Nem ez volt karácsonykor? Én most nem nézek utána, de nem a Scientológia egyháznak volt valami lehúzása ily módon? Aztán mit tudom én, hová kerül az "ajándékom"...

vényesssy 2011.01.20. 21:36:56

Nah, alakul a téma:)

Sákif za morro? 2011.01.20. 21:40:46

6. edénykészlet? Mi pénzt kértünk, kaptunk mindenkitől. Ha visszagondolok, amikor összeházasodtunk, akkor a nászajándék segített elindulni. Má' elnézést, de abban a helyzetben lófaszt küldtem volna bármelyik szervezet fenekébe. :-/

Belarus 2011.01.20. 22:25:36

Nagyon jó ötlet. Nálam aktuális a téma, ha valaki csinálna egy olyan oldalt, ahol ki lehetne valasztani alapítványokat én használnám.
Nyilván akkor működne jól, ha az ifjú pár ki tudná választani, hogy milyen célokat kíván támogatni, és valahogy az oldal adna egy visszaigazolást a támogatott szervezetről és az összegről.

Hefe 2011.01.20. 22:49:11

ha nalunk is be lenne varrva a parnaba par millio font az ujonnan hazasodoknak, esetleg ott csucsulne a spajzban a befottesuvegben, akkor nyilvan nem lenne bevett szokas, hogy az emberek naszajandekokat kapnak, vagy menyasszonytancot rendeznek, mintegy a koltsegek ellentetelezesekeppen.
Ha valaki el akarja kerulni a 6. edenykeszletet, arra eleg jo otletet lattam kulfoldon, ahol adott aruhaz online kinalataban az ifju par megjelolte az altaluk vagyott ajandekokat (fogpiszkalotol az autoig, majdnem), es ennek megfeleloen a vendegek bevallalhattak hogy eppen mit kivantak ajandekozni.

MaCS_70 2011.01.21. 00:10:37

Halihó!

Ez szerintem súlyos mellényúlás.
A nászajándék lényege az ifjú pár számára az indulás támogatása, mégpedig ténylegesen hasznos holmikkal.
Ezért is van értelme a listának.

Ha bármilyen szervezet ilyen forrásból vár bevételt, az szerintem már túlmutat a jóízlés határain -- bár némely társaságok lelkiismeretfurdalás-generáló, adománykövetelő magatartása amúgy is elég felháborító.

üdv: MaCS

teddybear01 2011.01.21. 01:57:41

Ilyen jellegű "adakozásról" eddig csak a szcientológusoknál hallottam, azoknak meg nem fizetek egy fabatkát sem.

magyar bucó 2011.01.21. 03:49:52

A nászajándék szerepe, hogy segít a fiatal párnak elkezdeni a közös életet.

Mi a bánatos lófaszt tudnak kezdeni egy adományozással egy pakisztáni állatmenhelynek?

Doktor Kotász 2011.01.21. 06:35:17

Lapáttal kellene agyonverni, aki ezt a baromságot kitalálta!

Doktor Kotász 2011.01.21. 06:39:12

Ennek egyébként annyi értelme van, mintha azt mondanák az ifjú párnak, hogy gondoltam, hogy veszek nektek egy étkészletet, de nem akartam, hogy az legyen a hatodik, ezért inkább magamnak vettem egy hifit a BMW-émbe. :-D

Barry Kent 2011.01.21. 07:03:50

Remek ötlet, csak az ifjú pár ne felejtsen el lagzi előtt létrehozni egy alapítványt a saját megsegítésükre.

bástya · http://magyarcitrom.postr.hu 2011.01.21. 07:23:02

Szerintem remek ötlet. Lehetne karácsonykor is ezt csinálni, meg a gyerek születésekor is, esetleg név- és születésnapokon. Hiszen minek annyi felesleges holmi otthon. Inkább egy alapítványnak, ők biztos örülnének. Sőt, akár lehetne egy állandó alapítvány is kiválasztani, és a képviselője részt vehetne ezeken az ünnepeken, és ő kapná az ajándékokat. Mindenki boldog lenne és lenne egy új családtag.

devadel 2011.01.21. 08:53:47

civil_pr:

azt hiszem te nem kaptál adományt kicsi korodban (you are not gifted), ez a probléma. hát persze, még az esküvőnkön is celebkedjünk, és álságos jótékonykodással csináljunk majmot magunkból. grat.

balazst 2011.01.21. 09:00:19

Azt hiszem megegyezhetünk abban, hogy ez a felvetés súlyos bukta volt. :)

Pávor Jál 2011.01.21. 09:10:09

@bástya: Ezen nagyon röhögtem :D

para_noir 2011.01.21. 09:22:51

Hát ez mekkora baromság. Már miért adná valami tolvaj alapítványnak egy fiatal pár azt a pénzt, amit a rokonok, ismerősök neki szánnak? Nem hinném, hogy valaha lesz esküvőm, de ha lenne, és kapnék egy papírfecnit, hogy a Sánta Kiskutyák Alapítvány kapott a nevemben száz rongyot, akkor megetetném az illetővel, és még mindig nem én lennék a bunkó.
Utálom ezt az adakozósdit, nem az én feladatom eltartani homelesseket, kiskutyákat, betegeket, öregeket, én adózom rendesen, ha egy csöves kaját, cigit kér, akkor veszek neki egy zsömit parízerrel, adok pár szál cigit, mókás punkokat is megdobok néha egy marék apróval, de ami ezen túlnyúlik az az állam feladata, ugyanis én nagyon sokat adakozom minden hó elején.

vuvuvu2 2011.01.21. 09:23:25

"Hiszen minek annyi felesleges holmi otthon."
Egyetértek! Az átlag magyar háztartásban rengeteg felhalmozott holmi van, aminek az az oka, hogy a magyarok gyűjtögetők. Továbbá nem szívesen adományoznak (ha esetleg mégis, összetévesztik az adományozást a selejtezéssel). Tehát rengeteg cuccuk van az embereknek mégis kell még egy még egy és még egy. Vannak persze olyan párok akik tényleg a 0-ról kezdik, de ma már rengetegen több év együttélés vagy saját lakásban élés után házasodnak, és ha van saját lakás az általában fel is van szerelve (csajoknál egész biztos hogy vannak konyhai eszközök meg egyéb háztartási eszközök). Szóval jó ötlet. És az is, hogy karácsonyra, születésnapra azt kárjük ajándékoba, hogy másoknak adományozzanak. Már most karácsonykor gondolkodtam azon (sajnos már csak az utolsó napokban, amikor késő volt elindítsam az akciót, de 2011-ben így lesz!) hogy szólok, hogy nekem ne vegyenek ajándékot hanem inkább cipősdobozt készítsenek és adják a baptistáknak. Én dettó: nem veszek ajándékot senkinek, hanem cipósdobozt adok a baptistáknak. (infó: www.ciposdoboz.hu)

Medencefűtés · http://sun-pool-heating.com 2011.01.21. 09:23:26

Ez egy nagyon jó ötlet. Szépnek tervezett családi ünnepbe belekeverni a külvilág nyomorát.

További opciók:
A kedvezményezett szervezet vezetői személyesen veszik át az adományokat, majd rövid beszédjük után Porsche-jükkel távoznak.
A helyi csövesek meginvitálása az asztalhoz egyesével bemutatva őket és rövid életútjukat az asztalig.
Utána körtánc :)

palackos 2011.01.21. 09:23:58

mar voltam ilyen lagzin. igaz nem ifju hazasok hanem harmadik eskuvoje volt valakinek. nagyon szep otlet, imadtam, francnak kell a sok kacat.
olyat is tudok amikor cegek az karacsonyi udvozlokartyak helyett az arra forditando osszeget utalja at egy alapitvanynak. ilyen egy szep uj vilag.

para_noir 2011.01.21. 09:33:22

@vuvuvu2: Az alap, hogy alapítványnak soha, semmit nem fizetünk. Mind, értsd úgy, hogy _mind_ rablóbanda. Ha adakozni akarsz, menj oda egy szegény családhoz, egy hajléktalanhoz, egy árvízkárosulthoz, egy kóbor kutyához, és adj neki pénzt/tárgyi adományt/kaját. De alapítványnak soha. Azzal csak tévesen nyugtatgatod a lelkiisereted, hogy tettél valamit, pedig csak a legegyszerűbb módon leráztad magadról a jótékonyság terhét.

vuvuvu2 2011.01.21. 12:16:49

@shitgun2:
szerintem alapban nem én vagyok a hsz-ed címzettje :-) én a cipősdoboz.hu-t "reklámoztam", egyébként pedig csak annyit írtam, hogy egyetértek azzal, hogy ne gyűjtögessünk, hanem adjunk olyanoknak akiknek nincs/nem jut. alapítvány? nem fogalmaznék annyira kategorikusan mint te. nézzünk utána, bárkinek ne adjunk. igenis vannak olyan helyek ahol az adomány arra a célra megy, amire befizetsz. én mondjuk nem vagyok baptista, de mégis bírom a baptista szeretetszolgálat akcióit, és szívesen támogattam már a cipősdoboz akciójukat. egyébként az árvízkárosultaknak is számtalan civil és nem civil szervezett gyűjtött, itt is dönthettél kin keresztül adsz. nem mindenki teheti meg ugyanis, hogy odautazzon és személyesen adja át amit akar. viszont ami fontos: ne szart adj! azt pl. tudod, hogy az árvízkárosultaknak szervezett gyűjtéseken rengeteg hibás (nem működó fridzsider stb.), használhatatlan holmit adtak a magyarok? hajléktalannak én egyébként gyakorlatilag soha nem adok, sorry.

peeetiiii 2011.01.21. 12:29:59

alapból én is bizalmatlan vagyok mindenféle házaló ügynökkel, aki erre arra gyűjt, de a környezetemben nagyon sok olyan civil szervezet van, amiben azért mégiscsak hiszek...pl. a gyerek ovija által működtetett szervezet...persze ez most a nászajándékra nem jó példa, mert tartsuk be a szabályokat előbb esküvő majd a gyerek, de nekem picit fura, hogy ennyire elutasítjátok magát az adakozásnak is az összes formáját

preston 2011.01.21. 13:19:44

ez vagy a scientistak ötlete vagy más papság irigyelte meg ezeket az ötleteket és próbál meg igy is lenyulni...
az alapitványok az adomány nagy részét sajat fenntartásukra költik...

nemireni 2011.01.21. 17:30:20

Ezt em tartom jó ötletnek, a fiataloknak jól jönnek az ajándékok a közös háztartás megalapozásához. A kapott tárgyak évtizedek után is eszünkbe juttatják azt, akitől kaptuk. Nem kéne az ajándékoknak ezt a személyes kapcsolati értékét is "kiönteni a fürdővízzel". Viszont jónak tartok egy terjedő új szokást: gyászjelentésre írják rá, hogy mindenki 1 szál virágot vigyen és a koszorúra szánt pénzt egy, az elhunyt számára fontos jótékony célra utalhatja át (nem kötelező persze - ne tudja a bal kéz, mit csinál a jobb). Néha látszik, hogy a rokonság, szomszédság rivalizál, ki visz nagyobb-drágább koszorút - pedig ez már senkit nem vigasztal - és 50-100 szál virág is méltó megemlékezés. A malomkeréknyi koszorú meg másnapra télen megfagy, nyári hőségben elhervad.
A koszorúmegváltást tekinthetjük az elhunyt utolsó segítő gesztusának.

SPYD3RM4N 2011.01.21. 21:55:17

@preston: "az alapitványok az adomány nagy részét sajat fenntartásukra költik."

1. tudnál adatokat is mutatni arról, hogy az alapítványoknál a magánemberek, cégek, vagy más nonprofit szervezetek által adott pénzbeli és természetbeli adományok mekkora része fordítódik működési költségekre?

2. ha van egy civil szervezet, aminek a munkája fontos számomra, akkor szerinted én bánom, ha az adomány épp működési költségre megy el? (A válasz: nem.)

@shitgun2: "Az alap, hogy alapítványnak soha, semmit nem fizetünk. Mind, értsd úgy, hogy _mind_ rablóbanda."

Sajnálom, hogy az a téveszméd, hogy a szervezettípus dönti el, hogy ki becsületes és ki nem. A valóság meg az, hogy ez nem így van: mint ahogy vannak normális és geci politikai pártok, egyházak, cégek, egyesületek, stb., így vannak normális és geci alapítványok is.

A cikk egyébként nem szűkíti le az alapítványok körére az ötletet, hanem "szervezetekről" ír, sőt, még tágabb körről, "célokról".

@Medencefűtés: "Szépnek tervezett családi ünnepbe belekeverni a külvilág nyomorát."

Ez a poszt nyilván nem neked szól, hanem azoknak, akik elhivatottak magasabbrendű célok iránt. Az ilyen pároknak az lehet a "szép családi ünnep", hogy ha tudják, hogy elősegítették "a külvilág nyomorának" enyhítését az adományozással.

A civil szervezetek egyébként nem csak "nyomorral" foglalkoznak. Én pl. tudományos folyóiratot működtető alapítványt szoktam támogatni, de vannak pl. művészetekkel, régészettel, környezetvédelemmel, mindenféle szir-szarral foglalkozó civil szervezetek is.

@bástya: "Lehetne karácsonykor is ezt csinálni, meg a gyerek születésekor is, esetleg név- és születésnapokon."

Tudom, te ironikusnak szántad, de én szó szerint jó ötletnek tartom. Lehet, hogy a te világodban nincsenek olyan célok, amiknek az előmozdítása jó érzéssel töltene el, de van egy csomó ember, akiknek meg vannak a közvetlen önérdeken túlmutató céljaik. Én speciel kérni fogok más számára adományt karácsonyra és szülinapra, jó ötlet.

@Mária: "A civil szervezeteknek nyilván mindig jól jön egy kis adomány, de ha lehet, ne pont egy frissen házasodott pár elől nyúlja le a rokonok anyagi támogatását."

Ebben a sztoriban nem nyúl le senkit semmilyen civil szervezet, ugyanis az ifjú pár kéri meg a rokonságot, hogy ne közvetlenül őket, hanem egy általuk pártolt célt támogassanak inkább.

-
Úgy általában a dologról: egyetértek azzal, hogy a pároknak adott ajándékoknak többféle oka is van. Egyrészt ha pénzt adunk, az fedezi legalább az esküvő költségeit. Másrészt életkezdési támogatásként is felfogható az étkészlet. Harmadrészt jó emlék is lesz az étkészlet. Akiknek ez az adományozós megoldás mégis jó lehet, azok azok a párok, akiknek

1. vannak annyira fontos céljaik, hogy megjátsszák ezt a poént,
2. megengedhetik maguknak, hogy ne a rokonsággal finanszíroztassák meg az esküvőjüket. Vagy eleve nem többmilliós nagyságrendű esküvőben gondolkodnak.

Aki nem ebbe a körbe tartozik, annál az ötlet eleve nem jöhet szóba. Szerintem a cikk inkább arról szól, hogy akik beletartoznak ebbe a körbe, azok ne felejtsék el ezt a lehetőséget.

LongJohnHolmes 2011.01.22. 09:51:11

@SPYD3RM4N: Tehát az adományozás egy magasabb cél? Bizonyára te az adományozásaid által érzed magad felsőbbrendűnek. :)

Pont, mint a tőkések, földesurak és királyok. Előbb kirabolják a népet erőszakkal szabályozással és törvényekkel, majd adnak nekik ingyen-levest karácsonykor és a nép éljenzi őket, hogy milyen nagylelkű emberek.

Te valószínűleg az adományozás pszichológiai hátterével nem vagy tisztában. Az adományozás nem az adományozottról szól, hanem az adományozó lelki egyensúlyának a visszaállításáról.
Ez nálad is így működik. Fizetsz valahova, aztán örülsz, hogy azt hiszed, hogy jót cselekedtél. Ez addig tart, amíg egy másik hír fel nem kavarja a lelki nyugalmadat, amit csak egy újabb adománnyal lehet lenyugtatni.
Te képzelted már magad egy adományozott helyébe? Ha van egy csöpp eszed, mit gondolnál róla? Vannak variációk:
Egy hülye.
Egy gazdag genyó, aki a levedlett ruháit adja oda.
Miért nem az autóját adja oda?
Én voltam olyan helyzetben, hogy jártam segélyért, ruháért. Először az ember fanyalogva megy, mert hiszen ki szeret kiszolgáltatott lenni? De meg lehet szokni, majd egyre pofátlanabb lesz, de hálát soha nem éreztem.

Ha ilyenre kerülne a sor, hogy nászajándéknak fizessek be valahova pénzt, inkább a pár leendő szomszédainak adnám, mert abból több hasznuk lenne :)

peeetiiii 2011.01.22. 10:01:25

@LongJohnHolmes: végül is, ha rossz környéken van a házuk létrehozhatnak egy alapítványt a szomszédok a környék felfuttatására, ha elég sokat adsz akár egy új településközpont is épülhet, és tele lesz boldog emberrel :) mégiscsak szeretsz adományozni Te is :)

peeetiiii 2011.01.22. 10:05:00

@nemireni: ez egy jó ötlet, koszorú helyett adomány....divatszinglik úgysem házasodnak, legalább halálukkor tudnak adományoztatni a barátaikkal...vagy a full vagyonukat ráhagyhatják a macskájukat befogadó állatotthonra..

LongJohnHolmes 2011.01.22. 11:35:52

@peeetiiii: Látom, te nem tudsz elszakadni az adományozási kényszeredtől :)
Nem azért kell adni a pénzt a szomszédnak, mert rászorul, hanem, hogy másként álljon a szóban forgó párhoz.
Ez egy hasonló tudatalatti móka.
Adósunkká tesszük szerencsétlent :)
Én nem adományozok senkinek, mégsincs lelkiismeret furdalásom emiatt.

bástya · http://magyarcitrom.postr.hu 2011.01.22. 16:59:30

@SPYD3RM4N: Ha neked ez tetszik, hát csináld, csak ne gondold, hogy azért, mert valaki ezt hülyeségnek tartja, akkor az ő kis életében nincsenek olyan célok, "amiknek az előmozdítása jó érzéssel töltene el".

bástya · http://magyarcitrom.postr.hu 2011.01.22. 17:01:11

@SPYD3RM4N: Ha már annyira adományozni támad kedved, menj oda ahhoz, akinek szánod és ne egy alapítványnak add. Honnan tudod. hogy odajut, ahová szánod? Vagy csak a jóérzés miatt teszed, hogy megnyugtasd magad, hogy milyen jót tettél?

peeetiiii 2011.01.22. 18:30:19

@bástya: adakozó szempontjából szerinted mi az eltérés a között, hogy én adok a szomszédomnak 50.000 Ft-ot, vagy a "Gipsz Jakab jobb életéért alapítvány" számlájára fizetek be 50.000 Ft-ot. Ez az alapítvány a működési költségeire EU/állam pályázatokon szerez pénzt, számomra ismert és szimpatikus...viszont a szomszédomnak nem kell előttem szemlesütve járnia, nem tettem az adósommá stb....

B-47 2011.02.11. 23:42:25

Sajnos több esetben előfordult, hogy az alapítványok inkább saját működtetésükre költik az adományok tetemes részét. Csak egy példa: Egy idős asszony megbízott egy alapítványt 1 milla összegyűjtésére a beteg fiának az operációs költségére. Az alapítvány össze is gyűjtötte a kívánt összeget, majd átadott a hölgynek 200 ezer forintot, mondván a többi elment a szervezésre, telefonra stb. Így bízzunk az alapítványokra a támogatásunkat. Vagy érdemes megnézni a közhasznúsági jelentésüket, hogy az adományok hány százalékát "élik fel".
süti beállítások módosítása